PERLUKAH KERAJAAN MENYOKONG AGENDA UEC? SIAPA RUGI SIAPA UNTUNG…


Pendahuluan

Pada masa kini, ini Kementerian Pengajian Tinggi sedang mencari jalan bagi memberi laluan khusus dan mengiktiraf sijil UEC bagi kemasukan ke IPTA. Langkah ini dibuat ekoran keputusan mesyuarat jawatankuasa parti Barisan Nasional (BN) sebelum ini. Antara hasil mesyuarat yang dipengerusikan oleh Datuk Seri Najib Abdul Razak ialah untuk mengiktiraf Sijil Peperiksaan Gabungan Sekolah-sekolah Menengah Persendirian Cina atau Unified Examination Certificate (UEC).

Namun begitu, WAJARkah kita menerima cadangan ini dengan tangan terbuka? Apakah kita sudah MELACURkan Perlembagaan Malaysia demi memuaskan hati satu kaum yang tidak MAHU menerima kenyataan bahawa Bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan dan Bahasa Pengantar di dalam sistem Pendidikan Negara. Jika kita menyelusuri latar belakang sejarah, sudah tentu perasaan AMARAH dan EMOSI akan terusik dek kerana SIFAT KETERBUKAAN Kaum Melayu di dalam menerima kedatangan kaum lain ke TANAH MELAYU.

Apakah dengan mengiktiraf UEC ini, ia akan menamatkan watak KIASU kaum Cina yang agresif dalam mempertikai HAK-HAK KEISTIMEWAAN kaum Melayu dan Bumiputera untuk diberikan SAMA RATA kepada mereka? Atau mereka akan merancang AGENDA lebih besar untuk menukar PERLEMBAGAAN NEGARA? Oleh itu, marilah kita bangkit untuk mempertahankan HAK-HAK Kaum Melayu dan Bumiputera yang TERMAKTUB dan TERCATAT di dalam SISTEM PERUNDANGAN dan PENTADBIRAN Negara.

Apakah UEC?

Kaum cina ini mula bermain wayang dengan menyokong PR tetapi masa yang sama Rasis kepada kaum lain Tuntutan melampau dari kaum cina melalui NGO rasis tahap Kiasu yang memang buta sejarah

Kaum cina mula bermain wayang dengan menyokong PR tetapi masa yang sama RASIS terhadap kaum lain. Demi survival, mereka sanggup  menggigit tangan tuan yang memberikan makanan kepada mereka

Akronim UEC bolehlah ditafsirkan sebagai  Unified Examination Certificate atau  Sijil Peperiksaan Gabungan Sekolah-sekolah Menengah Persendirian Cina. Ia merupakan sijil pembelajaran yang digunapakai oleh Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) yang dibenarkan beroperasi mengikut caranya sendiri, menggunakan silibus Unified Examination Certificate (UEC), dengan syarat MESTI mengikuti kehendak Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Secara tidak langsung, pelajar ini akan memiliki DUA sijil sekaligus iaitu UEC dan SPM.

Umumnya, Sijil UEC dibahagikan kepada TIGA tahap iaitu Menengah Rendah atau Junior Middle (UEC-JML), Vokasional (UEC-V), Menengah Tinggi atau Senior Middle (UEC-SML) di mana kesemuanya menggunakan bahasa MANDARIN. UEC-SML mengandungi subjek Matematik, semua subjek sains dan semua subjek aliran perdagangan.

Sekolah-sekolah Menengah Persendirian Cina telah MENOLAK Dasar Pendidikan Kebangsaan sejak dahulu lagi. Mereka ENGGAN mengguna pakai DASAR dan KURIKULUM sistem PENDIDIKAN KEBANGSAAN sebaliknya menggunakan kurikulum yang kebanyakannya diciplak dari Taiwan. Sistem penilaiannya juga dibuat oleh badan penilaiannya sendiri bukannya oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia sekaligus tidak memenuhi Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Perbezaan ketara dapat dilihat di antara Sijil SPM dan UEC. Adalah MALANG untuk kita mempunyai 2 sijil berlainan di dalam sistem pendidikan Negara. Di manakah ROH perpaduan yang dilaungkan oleh Kerajaan?

Perbezaan ketara dapat dilihat di antara Sijil SPM dan UEC. Adalah MALANG untuk kita mempunyai dua sijil yang berlainan di dalam sistem pendidikan Negara. Di manakah ROH perpaduan yang dilaungkan oleh Kerajaan?

Persepsi Masyarakat Cina

Jangan mudah menyerah, tingkatkan semangat KIASU demi mencapai impian. Doktrin pelampau rasis cina yang mencuit emosi bangsa Melayu

Jangan mudah menyerah, tingkatkan semangat KIASU demi mencapai impian. Doktrin pelampau rasis cina yang mencuit emosi bangsa Melayu

Sejarah membuktikan kaum Cina memang datang ke Tanah Melayu demi menyelamatkan diri dari kemiskinan, kebuluran dan peperangan di negara China. Oleh itu, mereka telah berpindah ke Tanah Melayu (Malaysia) untuk mencari perlindungan dan sumber rezeki. Masa berlalu, kaum Cina mendapati Malaysia terlalu ‘indah’ untuk ditinggalkan selepas mereka mendapat apa yang dihajati. Keadaan ini telah menimbulkan NOSTALGIA kepada mereka, sedangkan pada yang sama mereka enggan ‘memutuskan’ KESETIAAN kepada negara asal. Maka, tidak hairanlah jika mereka terus memperjuangkan sekolah vernakular tanpa mengambilkira semangat tolak ansur, realiti mahupun rasionaliti sebagai warga negara ini selepas mencapai kemerdekaan pada 1957.

Perjuangan mereka ini adalah berasaskan semangat KIASU dan RASIS semata-mata. Tidak cukup ‘peha’, mereka meminta betis pula. Sudahlah ingin bersekolah berasingan dari bangsa lain dan menggunakan bahasa ibunda negara asal, diberi pula kelonggaran dan keistimewaan di mana mata pelajaran Bahasa Kebangsaan (Melayu) direndahkan tarafnya bagi membolehkan anak-anak mereka mudah mendapat keputusan yang cemerlang dalam mata pelajaran ini, mereka meminta pula agar kerajaan mengiktiraf UEC bagi kemasukan ke IPTA.

Agenda Mengiktiraf UEC Oleh Dong Jiao Zong

Pemimpin Dong Jiao Zhong bersifat opurtunis dan bijak menangguk di air keroh demi kepentingan kaum Cina

Pemimpin Dong Jiao Zong bersifat opurtunis dan bijak menangguk di air keroh demi kepentingan kaum Cina

Dong Jiao Zong iaitu sebuah NGO Cina dianggap sebagai puak EKSTREMIS kerana sehingga kini terus berkeras untuk menolak segala usaha ke arah menyatukan rakyat Malaysia atau ‘MeMALAYSIAkan’ rakyat melalui sistem persekolahan yang sama serta melalui SATU BAHASA. Ia terbukti apabila kita mengkaji senarai tuntutan oleh Dong Jiao Zong semuanya adalah berkisar tentang usaha PENGASINGAN antara kaum di sekolah serta MEMPERKASAKAN bahasa ibunda kaum Cina (Mandarin). Tindakan ini secara halus MENGABAIKAN Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu).

Oleh itu, desakan pertubuhan pendidikan Cina ini sejak tiga dekad lalu agar kerajaan mengiktiraf sijil UEC sebagai kelayakan untuk memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) adalah satu tindakan yang MELAMPAU dan MEMBELAKANGKAN dasar-dasar kerajaan. Keadaan ini seolah-olah mereka yang melanggar undang-undang negara untuk tempoh sekian lama boleh diHALALkan pula tindakan mereka dan diberi pengiktirafan pula. Adakah dunia sudah terbalik?

Hujah Dangkal Mencipta Alasan

Dong Jiao Zong berhujah bahawa UEC diiktiraf oleh Pusat Pengajian Tinggi luar negara seperti United Kingdom, United States, Taiwan, Hong Kong, China, Singapura, Australia dan Kanada adalah TIDAK RELEVAN dengan senario  di Malaysia.  Apatah lagi dengan keadaan sekarang di mana  jurang perkauman semakin jelas, lebar dan luas yang mana amat merbahaya untuk masa depan negara.

Gertakan demi ugutan dibuat oleh MCA mewakili suara PR dalam BN untuk mengHALALkan UEC yang jelas bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia

Gertakan dan ugutan dibuat oleh MCA mewakili suara PR dalam BN untuk mengHALALkan UEC yang jelas bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia

Ini kerana mereka berhujah seolah-olah seperti status seorang PENDATANG dan bukannya sebagai seorang WARGANEGARA Malaysia. Apa tidaknya, dasar sesebuah universiti sememangnya membuka peluang kepada pelajar asing dan menerima kelulusan pelajar-pelajar tersebut berdasarkan kepada KUALITI tanpa mengambil-kira kaedah sistem pembelajaran di negara mereka. Mana mungkin sesebuah universiti menetapkan sistem pembelajaran bagi warga luar negara yang datang untuk belajar di Malaysia.

Jika diikutkan emosi, semua kaum pendatang yang diimport oleh British perlu dihantar pulang ke Negara asal. Tetapi ianya tidak berlaku kerana sifat KETERBUKAAN masyarakat Melayu Bumiputera

Jika diikutkan emosi, semua kaum pendatang yang diimport oleh British perlu dihantar pulang ke Negara asal. Tetapi ianya tidak berlaku kerana sifat KETERBUKAAN masyarakat Melayu Bumiputera

Tetapi, senario ini berbeza di Malaysia kerana kerajaan TIDAK sepatutnya mengiktiraf sijil UEC yang diperolehi oleh warga Malaysia yang ingin memasuki universiti awam di Malaysia, bukan ke luar negara. Ianya bertentangan dengan sijil SPM yang digunapakai sebagai syarat kemasukan utama. Apakah menjadi suatu kesalahan jika kerajaan menetapkan syarat agar warga Malaysia yang layak ke universiti awam WAJIB menguasai Bahasa Kebangsaan dengan baik? Tinggi sangatkah permintaan sedemikian? Apakah kaum Cina begitu BODOH dan DUNGU sehingga sukar sekali untuk menguasai bahasa kebangsaan walaupun telah menjangkau generasi ke-empat selepas kedatangan mereka ke Tanah Melayu (Malaysia)? Jika mereka merasakan ianya tidak benar, sila jawab persoalan ini sebelum mereka menuntut sesuatu yang TIDAK SELARI dengan Perlembagaan Malaysia.

    • Apakah kita sebagai warganegara masih bersetuju membiarkan Dong Jiao  Zong mengharapkan kemudahaan pembelajaran di universiti awam seperti warga Malaysia yang lain jika Bahasa Kebangsaan sendiri lintang-pukang, hancur, haram sepatah pun tak faham?
    • Apakah hanya mereka yang boleh memberi syarat dan menuntut itu dan ini dari kerajaan tetapi enggan berundur walau setapak bagi memberi ruang kepada praktikaliti, realiti dan rasionaliti dalam bertindak?
    • Apakah tindakan kita bila mereka mengambil sikap seolah-olah sesiapa sahaja yang menolak tuntutan mereka sebagai RASIS pula? Nampaknya, sudah sampai masanya Dong Jiao Zong melihat ke dalam diri sendiri dan berfikir sedalam-dalamnya serta mengakui kebenaran tentang ‘siapa yang rasis sebenarnya’? Pihak yang menuntut perpaduan, jati diri dan nasionalisme, atau pihak yang menentangnya?

Bila Orang Politik Tumpang Glamour

Isu ini telah hangat diperdebatkan samada di kedai-kedai kopitiam, warung nasi lemak hingga ke Parlimen. Pada 17 Oktober 2011, YB Dato’ Sri Ong Tee Keat [Pandan] bertanyakan soalan lisan di dalam Parlimen untuk minta MENTERI PENGAJIAN TINGGI menyatakan apakah justifikasi pelajar-pelajar swasta yang berkelayakan UEC (United Examination Certificate) masih tidak boleh diterima oleh IPTA, walhal pelajar-pelajar asing yang turut tidak mempunyai kelayakan STPM boleh ditawarkan tempat di IPTA. Berapakah pelajar asing yang kini sedang menuntut kursus berijazah sarjana muda di IPTA kita.

Tee Keat cuba mendapatkan populariti kaum Cina dengan mengertak BN demi mencapai agenda UEC secara dalaman

Tee Keat cuba mendapatkan populariti kaum Cina dengan mengertak dan mendesak BN untuk menjayakan agenda UEC sama seperti yang diperjuangkan oleh PR menggunakan platform dalaman parti BN

Ini jawapan yang diberikan oleh Menteri Pengajian Tinggi terhadap pertanyaan tersebut;

Tuan Yang di-Pertua,

Jemaah Menteri dalam mesyuaratnya pada 29 Mac 2000 BERSETUJU untuk menerima pakai kelayakan Sijil Unified Examination Certificate (UEC) atau Senior Middle Three yang dikeluarkan oleh Malaysian Independent Chinese Secondary School (MICSS) sebagai kelayakan masuk ke IPTS.

Walau bagaimanapun, kelayakan sijil UEC TIDAK DITERIMA sebagai kelayakan masuk ke IPTA, Kolej Tuanku Abdul Rahman dan program-program IPTS yang difrancais daripada IPTA memandangkan UEC dikeluarkan UEC dikeluarkan oleh Malaysian Independent Chinese Secondary School (MICSS) Unified Examination Board, yang dikawal selia oleh sebuah badan pengawal peperiksaan yang TIDAK DIIKTIRAF oleh Kerajaan Malaysia. Bahasa pengantar yang diguna pakai di MICSS ialah Bahasa Mandarin. Justeru, sistem pengajaran dan pembelajaran MICSS TIDAK MEMATUHI Dasar Pendidikan Kebangsaan. Namun begitu, pada masa ini KPT telah mengambil inisitif untuk mengkaji mekanisme bagi membolehkan pelajar lulusan UEC diterima masuk ke IPTA.

Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, sehingga Februari 2011, Terdapat seramai 6,997 pelajar antarabangsa peringkat pengajian Sarjana Muda yang sedang menuntut di IPTA tempatan.

Rasional kenapa Kerajaan Malaysia TIDAK MENGIKTIRAF dan TIDAK MENERIMA Sijil UEC sebagai kelayakan memasuki IPTA amatlah mudah difahami berdasarkan kepada alasan berikut;

  • PertamaSistem pembelajaran dan subjek diajar di dalam Bahasa Mandarin dan meminggirkan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di Sekolah Menengah Persendirian Cina.
  • Kedua Bagaimana hendak menilai tahap KECINTAAN negara jika pelajar ini tidak bercampur-gaul bersama kaum lain. Ia bercanggah dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan.
  • Ketiga – Kelonggaran hanya dikhaskan kepada pelajar dari luar negara sahaja BOLEH dipertimbangkan menggunakan sijil pendidikan mengikut standard negara mereka ketika memohon memasuki ke IPTA. Manakala permohonan dari pelajar dalam negara perlulah mempunyai kelayakan SPM.

Tuntutan Melampau Ultra-Kiasu

Negara dikejutkan pada 25 Mac 2012, apabila Perhimpunan 325 ultra kiasu sekitar kolej ala universiti merdeka di Kajang, Selangor. Jika dilihat dengan mata kasar, ternyata ia adalah sebuah perhimpunan perkauman yang sepatutnya dikekang dari awal oleh Pihak Berkuasa. Objektif perhimpunan HARAM ini adalah berkisar tentang beberapa permintaan kaum cina terhadap perkara berikut;

Pertama, segera keluarkan guru Cina yang tiada latar belakang sekolah Cina atau mengambil Bahasa Mandarin dalam sijil SPM.

Kedua, sediakan kursus khas bahasa Cina kepada guru yang mengajar Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, minimum tiga tahun supaya mereka dapat menguasai ketiga-tiga bahasa ini.

Ketiga, rombak silibus latihan perguruan supaya guru bahasa Cina benar-benar layak untuk mengajar bahasa Cina.

Keempat, rombak Akta Pelajaran bagi memastikan sekolah vernakular dilindungi dan setaraf dengan sekolah kebangsaan.

Tuntutan melampau dari kaum cina melalui NGO rasis tahap Kiasu yang memang buta sejarah

Tuntutan melampau dari kaum cina melalui NGO rasis tahap Kiasu yang memang buta sejarah

Siapakah ultra kiasu ini yang begitu biadab dan begitu berani mencabar kerajaan? Tuntutan ini tidak masuk akal. Sebahagian orang Cina sendiri tidak selesa dengan tuntutan terlalu ultra ini. Justeru, tidak wajar kita salahkan semua orang Cina. Kalau mereka berkehendak sangat untuk memdapatkan permintaan itu. Saya cadangkan kepada ultra kiasu untuk membawa tuntutan ini ke negara komunis China. Saya amat yakin, komunis China pun tidak akan melayan dan dapat menerimanya walaupun berkaitan dengan agenda bangsa Cina, kerana memberi ancaman kepada KESELAMATAN kerajaan dan memporakperandakan KESTABILAN negara.

Kesan Negatif Kepada Kemaslahatan Negara

Langkah ‘menghalalkan’ sijil UEC sebagai ‘tiket’ masuk ke universiti tempatan dikhuatiri akan mendatangkan impak jangka panjang kepada kita semua. Di antara kesan-kesan negatif yang bakal dihadapi ialah;

    • Pertama – Meningkatkan lagi jurang pendidikan yang kita alami selama ini. Ini berlaku apabila ibubapa yang telah yakin dengan pengiktirafan yang diberi sudah tentu berlumba-lumba menghantar anak-anak mereka ke SMPC. Ia kan menyebabkan berlakunya percanggahan dengan Semangat 1Malaysia yang kerajaan uar-uarkan. Di manakah ertinya perpaduan sebenar jika bersekolah di bawah bumbung yang berbeza?
    • Kedua – Mencipta suasana persaingan tidak sihat atas padang yang tidak rata. Umum maklum, sekolah Cina memiliki kemudahan jauh lebih baik berbanding sekolah kebangsaan (SK) kerana mereka sebulat suara dan sekuat tenaga dalam hal melibatkan kepentingan pendidikan kaum mereka tanpa mengira status sosial dan fahaman politik.

Oleh itu, langkah menerima sijil UEC sebagai kelayakan untuk memasuki IPTA akan mewujudkan trend kemasukan lebih ramai lagi anak-anak kaum Cina malah kaum Melayu juga untuk memasuki SMPC selepas sahaja meninggalkan bangku sekolah rendah. Rasionalnya, apabila 60 buah SMPC yang sedia ada tidak dapat menampung pertambahan pelajar maka pasti akan ada desakan untuk menambah bilangan sekolah itu pula. Persoalannya, apa akan jadi dengan SK sebagai platform awal kita untuk memupuk perpaduan dan rasa kebersamaan bagi pembinaan negara bangsa?

Sampai bilakah akan berakhir ISOLATION pendidikan mengikut kaum?

Sampai bilakah akan berakhir “ISOLATION” pendidikan mengikut kaum di dalam memupuk integrasi nasional?

Alasan seperti bahasa Mandarin penting kerana faktor ekonomi dunia hari ini BUKAN hujah tepat untuk mewajarkan penerimaan sijil UEC untuk ke universiti tempatan. Kepentingan bahasa Mandarin sebagai nilai tambah telah disedari dan bahasa itu telah mulai diajar pun di SK. Bahasa Mandarin itu dikuasai melalui subjeknya bukanlah sampai harus mengiktiraf sijil UEC. Terdapat perbezaan di antara kedua-dua entiti itu.

    • Ketiga – Melahirkan pelajar-pelajar lepasan SMPC mengikut acuan Cina dan Taiwan berdasarkan kurikulum yang diajar. Ia sama sekali bercanggah dengan falsafah pendidikan negara yang ingin melahirkan pelajar mengikut acuan Malaysia. Untuk melahirkan pelajar yang tinggi jati dirinya, tinggi pekertinya, cintakan negara, bukan hanya tinggi ilmu akademiknya.
    • Keempat – Menafikan peluang kemasukan kaum Melayu dan Bumiputera ke IPTA. Senario ini berlaku adalah disebabkan pada masa ini dasar kemasukan ke IPTA adalah mengikut prinsip meritokrasi. Pertambahan lepasan SMPC dengan sijil UEC sebanyak 20,000 orang setahun ke dalam sistem kemasukan ke IPTA akan menyebabkan peluang nipis kepada orang-orang Melayu dan Bumiputra yang PATUH menurut segala dasar-dasar Kerajaan. Ia seolah-olah memberi peluang yang sama kepada penjahat (orang yang mengkhianati Dasar Pendidikan Negara) sedangkan peluang orang yang baik dinafikan.

‘Menghalalkan’ sijil UEC untuk ke IPTA hanya akan menggagalkan gagasan 1Malaysia sebaliknya menjayakan 2Malaysia! Jika ia dibenarkan maka cita-cita pembentukan negara bangsa dan perpaduan sebenar rakyat Malaysia nyata akan bertambah kusut dan mati.

Toleransi Kerajaan

Toleransi kita sudah tidak ada tolok banding. Dahulu, terdapat peruntukan Akta Pelajaran 1961 memberi kuasa mutlak kepada Menteri Pelajaran untuk menghapuskan sekolah vernakular. Sebagai menghormati hak bangsa lain, peruntukan ini telah dimansuhkan dalam Akta Pelajaran 1996. Menteri Pelajaran tidak ada kuasa lagi menghapuskan sekolah vernakular. Nampaknya, golongan ini tidak pernah menghargai toleransi kerajaan seperti “melepaskan ANJING tersepit; bila terlepas terus menggigit TANGAN yang melepaskannya.”

Bantuan keterlaluan yang melampau oleh Kerajaan mengabaikan hak-hak yang termaktub untuk Sekolah Kebangsaan seperti di dalam Perlembangaan Malaysia

Bantuan keterlaluan yang melampau oleh Kerajaan mengabaikan HAK-HAK yang termaktub untuk Sekolah Kebangsaan seperti di dalam Perlembangaan Malaysia

SJKC yang dahulunya dikategorikan sebagai sekolah bantuan modal, hari ini hampir ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan. Ini tidak termasuk hampir 400 SJKC yang dibina sepenuhnya oleh kerajaan. Menjelang Pilihan Raya Ke-13, ke mana sahaja Perdana Menteri membuat lawatan ada sahaja SJKC/T baru yang diluluskan. Rumah ibadat janganlah dicerita bercambah diberikan kelulusan demi menghormati golongan ini.

Sebaliknya kerajaan telah mengabaikan penambahan Sekolah Kebangsaan dan sekolah agama demi MEMBELI JIWA Cina, sebab sehingga PRU 13 tidak dilaporkan bilangan Sekolah Kebangsaan atau Sekolah Agama di media massa. Yang pasti, bangsa lain semakin mendapat tempat dan diraikan menjelang pilihan raya umum dengan menafikan hak-hak kaum Melayu dan Bumiputera.

Tidak cukup dengan itu, mereka ini seperti “kaduk terus naik junjung”, mereka terus mendesak untuk ditambah lagi, seolah-olah tidak pernah cukup, termasuk penambahan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJKC) dan Sekolah Persendirian Cina serta sijil-sijil sekolah perkauman (UEC) yang mesti diiktiraf oleh kerajaan.

Nasib masih menyebelahi kaum Melayu. Jika tidak, orang Melayu juga yang akan menjahanamkan orang Melayu dengan ideology Melayu Liberal

Nasib masih menyebelahi kaum Melayu. Jika tidak, orang Melayu juga yang akan menjahanamkan nasib orang Melayu dengan ideologi Melayu Liberal

Maka tidak hairanlah, Kementerian Pengajian Tinggi telah menerima 146 institusi pengajian tinggi di China menjadi kumpulan pertama yang diiktiraf Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), susulan Perjanjian Pengiktirafan Seiring (MRA) yang ditandatangani Malaysia dan China pada 28 April 2011. Ia sebagai FORMULA menGEMBIRAkan Cina tetapi menJAHANAMkan masa depan kaum Melayu dan Bumiputera secara memBABI-BUTA. Di antara universiti China yang diiktiraf ialah Universiti Anhui, Universiti Beihang, Universiti Fudan dan Universiti Donghua. Ini tidak termasuk kerjasama dengan Taiwan yang menjadi PUSAT PERKADERAN IDEOLOGI REVOLUSI di kalangan pelajar Cina dari Malaysia seperti Namewee.

Secara umumnya kita tidak menolak akan kerjasama tersebut, tetapi kita MEMPERSOALKAN apakah mekanisme seterusnya. Siapakah yang akan belajar di sana? Apakah kriterianya? Menggunakan SPM atau UEC? Bagaimana pemantauan boleh dilakukan dengan lambakan IPTS perkauman yang tidak terkawal terutama kolej ultra kiasu di Kajang itu. Selepas ini dan selama ini pun mereka terus MENDESAK supaya graduan-graduan mereka ini diterima memasuki perkhidmatan awam tanpa syarat.

Kedudukan Melayu Vs Bangsa-Bangsa Lain Dari Aspek Perlembagaan Negara

Konsep Gagasan 1Malaysia yang diINSPIRASIkan oleh PM telah disalahtafsirkan dan disalah mengertikan oleh mereka yang berkepentingan. Ada cubaan segelintir politikus dan NGO telah meMANIPULASIkan konsep 1Malaysia ini ke arah KONSEP SONGSANG yang menyerupai konsep MALAYSIAN MALAYSIA tajaan DAP. Semua orang sama, semua agama sama macam iklan TV3. Sampai dia cacamerba habis semua agama macam pasembor. Hak sama, kedudukan sama.

Konsep keterbukaan 1Malaysia bermaksud menjujung Perlembagaan Negara tanpa menjejaskan INTIPATI ketuanan Melayu Bumiputera

Konsep keterbukaan 1Malaysia bermaksud menjujung Perlembagaan Negara tanpa menjejaskan INTIPATI ketuanan Melayu Bumiputera

Ingin ditegaskan bahawa soal persamaan tidak timbul kerana tunggak negara iaitu PERLEMBAGAAN MALAYSIA sendiri yang menjadi undang-undang utama negara, Perlembagaan itu sendiri DISCRIMINATORY. Ianya sendiri discriminatory tetapi discriminatory positive. Di mana Perlembagaan sendiri discriminate antara rakyat iaitu agama Islam dan bangsa Melayu dilebihkan, itu kedudukan dalam Perlembagaan. Itu kita tidak boleh nafikan. Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan, Artikel 11(4) Artikel 12(4) Artikel 76, Jadual Kesembilan, Senarai 2, Artikel 211A, Artikel 150, Artikel 160. Ini peruntukan-peruntukan Perlembagaan yang jelas meletakkan yang discriminate agama dan kaum lain dengan agama Islam dan bangsa Melayu. Ini hakikat dalam negara ini.

Jangan meminggirkan Bahasa Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Negara dengan mengangkat bahasa lain sebagai bahasa pengantar. Ia merupakan punca kepada hilangnya rasa HORMAT kepada hak-hak kaum Melayu dan Bumiputera

Jangan pinggirkan Bahasa Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Negara dengan mengangkat bahasa lain sebagai bahasa pengantar. Ia merupakan punca kepada hilangnya rasa HORMAT kepada hak-hak kaum Melayu dan Bumiputera

Anologinya, bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan, dia discriminate dari bahasa lain. Kita tidak boleh kata sama. Tidak boleh samakan bahasa Melayu dengan bahasa Cina, bahasa Tamil, bahasa Inggeris sebab bahasa Melayu adalah Bahasa Perlembagaan yang didaulatkan oleh Perlembagaan Negara berbanding bahasa lain.

Kesimpulan

Bukan sahaja masalah jurang perkauman yang perlu diberi perhatian tetapi masalah anak-anak Cina semakin LEMAH dalam Bahasa Kebangsaan juga seharusnya dilihat sebagai masalah yang PARAH. Sudah sampai masanya, masalah ini diberi perhatian serius, ditangani dan diselesaikan terus oleh kerajaan.

Apa yang kaum Cina tuntut ini adalah tidak baik untuk negara, malah untuk kaum itu sendiri juga. Tuntutan mereka jika diterus menerus dilayan akan melahirkan generasi baru Malaysia yang berpecah-belah, penuh syak wasangka dan benci-membenci sesama sendiri. Oleh itu, segala tuntutan para kiasu ini perlu dihentikan segera, iaitu pada dan ketika ini juga.

Kerajaan perlu bertegas dalam mempertahankan keistimewaan kaum Melayu Bumiputera, bukan sekadar MENIKUS dan mengikut TELUNJUK anasir luar

Kerajaan perlu bertegas dalam mempertahankan keistimewaan kaum Melayu dan Bumiputera, bukan sekadar MENIKUS dan mengikut TELUNJUK anasir luar yang ingin menjajah minda dan jiwa rakyat

Kaum Cina telah menunjukkan belang yang mereka tidak akan berganjak dan terus menuntut perkara yang tidak membawa kebaikan kepada negara. Kaum ini telah membuktikan yang mereka tidak boleh diajak berbincang. Perlu diingatkan bahawa kerajaan punya tanggungjawab untuk menentukan atau membentuk sebuah bangsa Malaysia selaras dengan Konsep 1Malaysia yang dilaungkan. Sedangkan UEC dan sekolah vernakular itu sendiri, merupakan faktor penghalang utama dalam menjayakan aspirasi ini.

Isu UEC merupakan isu yang jauh melangkaui soal pendidikan dan pelajaran. Ia merupakan isu jati diri, perpaduan, dan nasionalisme sebagai rakyat Malaysia. Bayangkan jika kita tunduk kepada tuntutan tersebut, apakah akan terjadi kepada agenda kebangsaan dan pembinaan negara bangsa? Sama ada tuntutan itu dipenuhi atau tidak, mereka tidak akan mengundi UMNO (BN) dalam pilihan raya akan datang. Bukti yang ada sudah cukup jelas. Jika tidak diberikan pun, mereka masih menang kerana sudah ada wakil dalam BN dan kerajaan ultra kiasu di beberapa negeri.

Pastinya, sehingga kini masih tiada satu pun BUKTI bahawa kewujudan Sekolah Vernakular mahupun tuntutan pengiktirafan UEC mampu membawa kebaikan untuk rakyat dan negara dari apa segi jua melainkan keburukan semata-mata iaitu melebarkan jurang pemisahan antara kaum, sekali gus membuka ruang kepada sikap prejudis dan rasis yang melampau antara satu sama lain.

Justeru, kerajaan WAJIB menutup segala ruang perbincangan dengan kaum Cina mengenai perkara ini dan menyatakan ‘TIDAK’ untuk kesekian kalinya. ‘Tidak’ bermakna ‘tidak’. Sama ada mereka menerimanya, atau berhijrah ke negara lain yang mampu menunaikan permintaan mereka untuk mengiktiraf UEC, itulah saja cara penyelesaiannya. Noktah….

“Siapa RUGI, Siapa UNTUNG?”

Hanya ANDA yang menentukan JAWAPANnya.

Sumber:

http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130526/re_05/Bila-hati-Melayu-mati

http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/ridhuan-tee-abdullah/ke-mana-jati-diri-kita-1.144749

1 thoughts on “PERLUKAH KERAJAAN MENYOKONG AGENDA UEC? SIAPA RUGI SIAPA UNTUNG…

Tinggalkan komen