AWAS! SESUMPAH JADIAN KINI KEMBALI DER…


Pendahuluan

Kepimpinan Melalui Teladan, itulah ungkapan yang sesuai diluahkan kepada corak kepemimpinan seseorang pemimpin. Jika ianya tidak konsisten, mudah goyah atau sering bertukar keputusan maka ia akan diklasifikasikan sebagai PEMIMPIN YANG LEMAH. Manakala seorang pemimpin yang “firm” dan berpendirian tetap, tegas dan teguh maka ia akan dikalungkan sebagai PEMIMPIN YANG BERKALIBER.

Watak sesumpah a.k.a Iguana menjadi topeng Anwar

Watak sesumpah a.k.a Iguana menjadi topengan Anwar dalam kehidupannya. Beliau sanggup bertukar pendirian terhadap sesuatu isu mengikut keuntungan politik

Pemimpin-pemimpin sepatutnya berkebolehan untuk membuat keputusan jitu, kemudian melaksanakannya tidak kiralah apa pun halangan yang datang. Malang buat Pakatan Rakyat (PR), “KETUA UMUM” mereka iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim kini lebih kerap menunjukkan sikap “wait and see” beliau yang teragak-agak dalam memberikan respon terhadap isu-isu yang melibatkan imejnya.

Oleh itu, tak perlu kita bincangkan tentang keputusan untuk rakyat, sedangkan minggu lepas Anwar sendiri gagal membuat keputusan jitu untuk dirinya sendiri sama ada ia akan bertanding di negeri Perak atau mempertahankan kerusi Parlimen Permatang Pauh. Ramai yang terkejut betapa Anwar gagal membuat keputusan tentang kerusi mana yang beliau akan bertanding, yang disusuli dengan tindakan “flip-flop” sebelum akhirnya beliau ambil keputusan untuk terus mempertahankan kerusi Permatang Pauh. Mungkin beliau masih menanti respon pengundi atau penyokongnya untuk membantu beliau mempertimbangkan hasratnya.

Jangan bimbang,

Jangan bimbang, AKU BERJANJI semua agama bebas diamalkan mengikut kepercayaan masing-masing. Kalimah Allah  pula boleh digunasama demi kepentingan politik

Tabiat Anwar Laksana Sesumpah Politik

Sebenarnya beliau dikenali sebagai seorang yang tidak pernah ada keputusan tetap, beliau lebih gemar mendiamkan diri atau menghilangkan diri apabila sesuatu keputusan penting harus dibuat. Respon beliau kepada kontroversi-kontroversi yang melanda pakatan pembangkang, sebagai contoh penggunaan kalimah Allah, isu hudud, isu kepolisian moral oleh PAS di Kelantan dan sebagainya adalah hanya berdiam diri seperti biawak hidup.

Sifat bermuka-muka Anwar dalam sesuatu isu kontroversi merupakan strategi beliau dalam mendapatkan sokongan rakyat

Sifat bermuka-muka Anwar dalam sesuatu isu kontroversi merupakan strategi beliau dalam mendapatkan sokongan rakyat

Anwar mungkin lebih gemar jadi seorang pemerhati pada saat-saat getir sebegitu, namun Pakatan Rakyat bakal menghadapi ujian yang sukar pada PRU13 ini, dan ramai orang bimbang dengan sikap Anwar ini. Bukan kerana beliau seorang yang tiada kebolehan, tapi kerana beliau tidak mampu membuat kata putus atau mempertahankan kepercayaan beliau (yang kerap juga bertukar setiap kali).

Sejarah akan tercipta pada PRU13 nanti di mana pertandingan tiga penjuru akan berlaku di kerusi Parlimen Permatang Pauh yang mempertaruhkan imej dan persepsi calon

Sejarah akan tercipta pada PRU13 nanti di mana pertandingan tiga penjuru akan berlaku di kerusi Parlimen Permatang Pauh yang mempertaruhkan imej dan persepsi calon

Kini Anwar berhadapan dengan masalah apabila beliau dikritik oleh ahli-ahli parti kerana calon-calon pilihan beliau hanya terdiri daripada kroni dan proksi di kalangan rakan-rakan dan sekutu-sekutu rapat beliau sahaja. Akibat sikapnya yang sering membisu dan berdolak-dalih dalam isu video seks maka beliau bakal berhadapan dengan seorang blogger pro-kerajaan (papagomo) yang mencabarnya di kerusi Parlimen Permatang pauh pada PRU13 nanti.

Kesan Tabiat Sesumpah

Nampaknya semakin ramai yang berani mencabar Anwar kerana kelemahan beliau yang gemar menjaringkan gol sendiri. Tidak hairanlah kenapa Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang merasakan diri beliau layak untuk memegang jawatan Perdana Menteri kerana calon PM Pakatan Rakyat adalah seorang yang banyak kelemahan untuk menggapai cita-cita menggunung beliau menjadi PM Malaysia.

Segala kekalutan dalam Pakatan akan bertambah teruk menjelang tibanya PRU13. Keputusan tentang calon harus segera dibuat dan polisi-polisi harus diperjelaskan kepada rakyat. Berdasarkan rekod prestasi Anwar yang teruk, sebagai contoh beliau membelakangi keputusan Pakatan untuk menutup Loji Nadir Bumi Lynas dalam tempoh dua minggu selepas melancarkan manifesto, kita pasti tidak ramai yang mengharapkan kepimpinan yang kukuh dari beliau sekiranya beliau memegang jawatan PM.

Anwar sanggup menjilat ludah dalam isu Loji Nadir Bumi Lynas dengan menyokong operasi loji ini yang telah ditentang oleh Pakatan Rakyat

Anwar sanggup menjilat ludah dalam isu Loji Nadir Bumi Lynas dengan menyokong operasi loji ini yang telah ditentang oleh Pakatan Rakyat

Kesimpulan

Keperibadian seseorang pemimpin merupakan IDOLA kepada pengikutnya. Walaupun sesetengah pihak beranggapan isu ini nampak seperti isu-isu kecil atau picisan, tapi fikirlah, adakah sikap sebegini akan membawa kebaikan kepada negara seandainya Anwar menjadi Perdana Menteri apabila berjaya merampas Putrajaya? Bayangkanlah betapa HURU-HARA dalam Sistem Pentadbiran Kerajaan Pusat apabila sesuatu DASAR dibuat mengikut citarasa ahli komponen PR yang saling berbalah dalam sesuatu isu TERAS seperti Hukum Hudud, Malaysia Malaysian dan Hak-Hak Asasi. Apakah peranan Anwar pada waktu itu? Sekadar berdiam diri tanpa menyokong atau bermuka-muka seperti biasa macam SESUMPAH POLITIK?

Fikir-Fikir….    Demi Survival dan Keamanan Negara.

Artikel asal: http://www.thechoice.my/top-stories/64510-indecisive-anwar-inflicts-own-goal

Tinggalkan komen